Бензинови тримери
Бензиновият тример е идеалния инструмент за косене на висока и груба трева. Тази ръчна машина се справя дори и с плевелите, с младите храсти или дървета и коси тревата много по-нежно от бензиновата косачка, а височината на косене зависи изцяло от оператора. Бензиновият тример е в състояние лесно да се справи дори с мокра трева, да обработва труднодостъпни места, без да повреди стволовете на дърветата.
Какво представлява бензиновият тример и как работи
Бензиновият тример е ръчна бензинова машина, която коси трева, с помощта на бързо въртящ се режещ инструмент, чиито обороти са между 3 и 9 хиляди в минута. Този тип тримери имат голямо предимство пред електрическите, защото не са зависими към електрическата мрежа и могат да се използват на по-отдалечени места.
Основно, бензиновият тример се състои от няколко компонента:
- Двигател
- Задвижващ вал
- Прът
- Режещ инструмент
- Конусни зъбни колела
- Резервоар за гориво
- Копче за управление с бутон за стартиране на двигателя
- Регулатор на скоростта
- Въздушна клапа
- Защитен кожух
- Карбуратор
В горната част на тримера се намират бензиновият двигател , резервоарът за гориво и стартерът за ръчно стартиране на машината. Двигателят е свързан с режещия инструмент чрез прът, който може да има гъвкав или твърд вал.
От друга страна на дръжката има копче за управление и превключвател за запалване. Дроселовата клапа се използва за контролиране количеството гориво, което се подава към двигателя.
Скоростта на въртене на изходящия вал, на скоростната кутия, а оттам и на режещия инструмент, монтиран върху нея е между 3 и 9 хиляди оборота в минута. Колкото по-далеч се отдалечава кордата от центъра на вала, толкова по-висока е нейната ъглова скорост на движение, в резултат на което тримера отрязва горната част от растението от самото дъното.
Теглото на тримера по време на работа, се разпределя върху раменете на оператора. Чрез системата за окачване той може само да променя наклона на режещия инструмент с ръцете си, да определя позицията на инструмента, спрямо земята и да регулира режима на работа на двигателя. Трябва да отбележим че, дори кратка работа на двигателя при високи обороти, но без натоварване или продължителна работа на максимална скорост с минимално натоварване значително увеличават износването на неговите части. Следователно операторът трябва добре да избере режима на работа на двигателя и да го управлява с помощта на съответния бутон на дясната дръжка.
Спецификации
Ефективността на бензиновите тримери зависи пряко от мощността на двигателя. Колкото по-висок е този параметър, толкова повече операции може да извърши този градински инструмент.
Двигател
Бензиновите тримери са снабдени с дву- и четиритактови бензинови двигатели. Двутактовите двигатели имат по-високо съотношение мощност/тегло, но консумират повече гориво и са по-малко надеждни поради неефективното смазване на лагерите на коляновия вал.
Четиритактовите двигатели са значително по-тежки, но консумират по-малко гориво и са много по-надеждни, тъй като при тях лагерите на коляновия вал се смазват от маслото в картера на двигателя. Тези двигатели работят с чист бензин.
Резервоар за гориво
Резервоарът за гориво е изработен от прозрачна пластмаса, защото тя е устойчива на петролни продукти и относително високи температури, а също така понася леки удари без повреди. При бензиновите тримери с четиритактов двигател, резервоарът се зарежда с чист бензин, докато при моделите с двутактов двигател се използва смес от гориво със специално масло. Вътре в резервоара има тръба за подаване на гориво, през която бензинът или горивната смес тече към грунда и карбуратора.
Карбуратор
Карбураторът при бензиновите тримери смесва въздух и смес от бензин и масло в определено съотношение, което най-добре отговаря на режима на работа на двигателя. Над карбуратора е монтиран въздушен филтър, който филтрира едрия прах и други опасни за двигателя частици. Пред карбуратора е монтиран горивен филтър, който филтрира различни замърсители. При някои модели филтърът е монтиран в резервоара или пред грунда.
Копче за управление
Копчето за управление на бензиновите тримери е монтирано на дръжката. То е основният елемент, който осигурява включване или изключване на двигателя, а също така и регулиране на оборотите му в зависимост от натоварването.
Лост
Дръжката е направена под формата на полукръг и се състои от лява и дясна тръба, лява и дясна дръжка и сгъваемо закрепване. Лявата и дясната тръба могат да се регулират, за по-удобна работа. Лявата дръжка е предназначена само за регулиране на позицията на тримера, докато дясната дръжка, освен за регулиране на позицията е предназначена и за управление на двигателя.
Режещ инструмент
Различните модели бензинови тримери имат няколко основни вида режещи инструменти:
- Пластмасова корда
- Нож с различни остриета
- Диск със заострени зъби
- Верига.
Предимството на кордата е нейната ниска цена, възможността за бърза подмяна, както и минималните щети, получени при контакт с различни препятствия.
Ножовете са изработени от метал или от здрава пластмаса. Пластмасовите ножове са монтирани на носеща плоча, поради което се въртят свободно около оста си. Има и бензинови тримери с метални ножове, които са много по-остри и по-здрави от пластмасовите и при необходимост могат да бъдат заточени. Този модел тримери могат да се използват за косене на млади растения, храсти и дървета.
Назъбеният диск е по-малко ефективен при рязане на трева от който и да е нож или корда, поради което той най-често се използва за рязане на клони и млади дървета.
Ефективността на бензиновите тримери зависи пряко от мощността на техния двигател. Колкото по-висок е този параметър, толкова повече операции може да извърши този инструмент.